Well Being Massages

Sporten en Massage

Sport je meer dan 3 keer in de week en heb je tot doel om je prestaties te verbeteren, dan kan je jezelf een progressief sporter noemen. Daar zijn er, met een sterk groeiende fitnessende populatie, een heleboel van. Kenmerk van deze groep sporters is dat zij goed voor hun lijf zorgen, hoe kan het ook anders als dit lijf het belangrijkste instrument is tot bereiken van jouw sportieve doelen.

Wat je als progressieve sporter feitelijk doet, is je lijf in disbalans brengen. Dit doe je door het uitputten van je spieren en het versnellen van je metabolisme tijdens een training. De schade die je oploopt moet vervolgens herstellen, vóórdat je weer aan je volgende training begint. Vind je als sporter de juiste balans tussen afbraak en herstel, dan zullen je prestaties de in lift gaan. Je zult sterker worden en je conditie zal verbeteren. De sleutel voor elke sporter? Goed herstel. Alleen met een paar dagen thuis zitten tot het herstel compleet is? dat is dan weer niet de bedoeling. Daarom zoeken ‘wij fanatieke sporters’ naar manieren om dat herstel zo soepel en snel mogelijk te laten verlopen. De meest gebruikte manieren om dit te bereiken zitten in het nemen van supplementen en inname van veel eiwitten, oftewel proteïne.

Minder voor de hand liggend, maar minstens zo effectief – én aangenamer dan de gemiddelde proteïne shake – is een bezoek aan een goede masseur! Hier wat manieren waarop een goede massage jou kan helpen bij de verbetering van jouw prestaties.

Spierpijn vermindering

Het lichaam is continu bezig met de afbraak en opbouw van spierweefsel. Na een (zware) fysieke inspanning raakt een spier op microniveau beschadigd als gevolg van afbraak van spiereiwitten. Deze beschadiging is een natuurlijk proces dat zich vooral openbaart wanneer een spier zich onvoldoende aan een inspanning heeft aangepast. Hierdoor ontstaan – ongevaarlijke – ontstekingen die de oorzaak zijn van spierpijn. Een massage kan helpen om het herstel te bevorderen en de pijn te verminderen.

Ontspanning

Sporters geven vaak aan dat een massage een ontspannen gevoel geeft, alsof de vermoeidheid uit de spieren wordt getrokken. Dat gevoel is niet uit de lucht gegrepen en is gebaseerd op een afname van het stresshormoon cortisol. Cortisol komt vrij bij zowel geestelijke als fysieke inspanningen. Het stimuleert de afbraak van spiereiwitten om energie vrij te maken. Uiteraard wil je de concentraties van het stresshormoon zo laag mogelijk houden aangezien eiwitten belangrijk zijn voor het herstel van de spieren.

Preventief masseren

Preventief doet een massage ook veel. Een massage voor het sporten warmt de spieren op. Daarnaast stimuleert het de doorbloeding van je spierweefsels en lost helpt het je om van de welbekende ‘knopen’ in je weefsel af te komen. Hierdoor kun je soepeler bewegen en verminder je de kans op blessures en kramp.

Gaat jouw voorkeur uit naar een massage voor het sporten of na een sportieve inspanning? Feit is dat een massage een goede basis is voor een goede verzorging van je lieve lijf.

Bronvermelding